Ilmoitusvalmistuksen suurin mysteeri on leikkuuvarat. Siitä syystä ne useimmiten ilmoituksista puuttuvatkin. Leikkuvarat ovat kuitenkin tärkeä osa sitä, miltä ilmoitus painetussa lehdessä tulee näyttämään. Etenkin kokosivun ja puolensivun mainoksissa nämä kuuluvat lähes automaattisesti aineistovaatimuksiin.
Miksi ilmoituksessa sitten tulee olla leikkuuvarat, ylimenot tai bleedit? Rakkaalla lapsella on monta nimeä mutta toiminto kaikessa sama. Kun teet ilmoitusta ja siinä on värialueita tai kuvia, jotka menevät aivan ilmoituksen reunaan asti. Ne menevät silloin leikkuuseen. Tämä tarkoittaa sivun puhtaaksileikattua kokoa. Kokosivun mainoksessa kolme neljästä reunasta kohtaa leikkurin. Silloin ilmoituksen aivan reunaan asti menevät väri- ja kuva-alueet tulee jatkua 3-5 mm sivukoon yli. Miksi? No kun paino painaa lehden, sitoo ja leikkaa puhtaaksi, jossain näistä valmistusvaiheista saattaa esiintyä hieman heittoa. Millinkin heitto ja jos ilmoituksessasi ei ole leikkuuvaroja, jää ilmoituksen reunaan ikävä valkoinen paperin värinen raita. Leikkuuvarat eli ylimenot varmistavat, että pienestä heitosta huolimatta ilmoituksesi näyttää lehdessä viimeistellyltä ja aivan sivun reunaan asti jatkuvalta.
Leikkuuvarojen lisääminen omaan ilmoitukseen ei ole koskaan haitaksi. Etenkin jos et ole varma meneekö ilmoituksesi leikkuuseen vai ei. Joskus ilmoituskoko on painopintaan sijoittuva mainos. Silloin leikkuuvaroja ei tarvita. Mutta median, jonne ilmoituksesi valmistat, mediakortista löytyy aineisto-ohjeet, joita noudattamalla on ilmoituksesi oikein tehty. Kannattaa leikkuuvarojen lisäksi tarkistaa ilmoituskoot, resoluutio ja värimaailma.
Mikäli epäilet osaatko valmistaa painokelpoisen ilmoitusaineiston, niin aina on vaihtoehtona ammattilaisen käyttäminen siihen tehtävään. Jos tarvitset apua ilmoituksen valmistukseen, niin ota rohkeasti yhteyttä ja tehdään sinulle painokelpoinen mainosaineisto printtiin tai nettikelpoinen mainos digiin!
Mediakorttia tutkiessasi saatat törmätä tekstiin ilmoitus sijoitetaan painopintaan, tai lausahduksen ilmoituskoko sisältää marginaalit. Mitä ihmettä ne tarkoittaa? Itseasiassa nämä ovat mielestäni varsin huonoja sanontoja, jotka lähinnä sekoittavat ilmoituksen valmistajan. Etenkin jos ei ole kokemusta ilmoitusten valmistuksesta ja mediakorttien teknisistä vaatimuksista.
Jokainen lehti, julkaisu, kirja määrittelee sivukoon lisäksi marginaalit. Ylös, alas, vasemmalle ja oikealle määritellyt marginaalit jättävät sivulle marginaalien väliin tilan, alueen, joka on painopinta.
Jos ilmoituskoko esim 210x297mm sanotaan sisältävän marginaalit, tarkoittaa se sitä, että ilmoitus on tasan sivun kokoinen. Ilmoituksen reunat menevät leikkuuseen asti, joten ilmoituksessa tulee olla myös ne kuuluisat ylimenot eli leikkuuvarat.
Mutta jos ilmoituskoossa mainitaan sijoitetaan painopintaan, ilmoitus tulee näiden sivun marginaalien sisäpuolelle. Ilmoitus ei me leikkuuseen. Ei tarvita leikkuuvaroja. Mutta samalla ilmoitusten ympärille jää valkoista marginaalien verran.
Parhaiten mediakortissa ilmoituskokoa selventää mittojen lisäksi kuva, miten ilmoitus sivukokoon sijoittuu. Tarkista aina mitat, leikkuuvarat ja jos mediakortissa haivaintokuvat sivulle sijoittumisesta.Kuvatarkkuutta ilmaistaan resoluutiolla. Riippuen kanavasta / mediasta, jonne kuvamateriaali sijoitetaan, määrittyy myös vaadittava resoluutio. Painettuihin arkkipainatus tuotteisiin paras lopputulos saadaan kuvien ollessa resoluutioltaan 300 dpi. DPI on yhtä kuin dots per inch eli pistettä tuumalle. Mutta esimerkiksi verkkomainontaan riittää kevyempi resoluutio, 72 dpi. Resoluutio lisää ilmoituksen / kuvan fyysistä kokoa. Eli jos sinulla on kuva kilotavuiltaan 36 kt, on aika päivänselvää ettei siitä saa kokosivun kuvaa A4-sivukoon julkaisuun. Vaikka kuva näyttääkin ruudulla katsellessasi hyvältä, tulos ei painettuna ole sama jos resoluutio ei ole riittävä.
Sanomalehtipainatukseen riittää vähäisempi resoluutio, johtuen huokoisesta sanomalehtipaperista. Sen huokoisuus imee väriä eri tavalla kuin pinnoitetut parempilaatuiset paperit. Jolloin resoluution keventäminen itseasiassa parantaa painojälkeä. Liian suuri värin kokonaispeitto korkean resoluution kanssa saa aikaan tukkoisen painojäljen. Muista aina ilmoituksen valmistuksessa huomioida nämä seikat eli jälleen kerran tarkista mediakortista aineistovaatimukset.
Niin kätevää kuin nykyajan viestiminen onkin, esimerkiksi whatsapp-sovelluksen avulla, ei kuitenkaan painotuotteisiin tulevia kuvia tulisi lähettää sen kautta. Sovellus pienentää kuvaa, jotta sen toimittaminen nopeutuu. Kuvien niin pienien kuin isojen toimittamiseen kannattaa käyttää esimerkiksi wetransferiä tai sähköpostia. Ja kuvat voi aina zip-pakata turvallisen ehjän toimituksen tueksi.
Mediakortissa saatat myös törmätä sanoihin värimaailma ja väriprofiili. Yleisin käytäntö on CMYK-pohjainen värimaailma. Mutta poikkeuksiakin on! Sanomalehtipainatuksessa käytettään kuvien osalta RGB-värimaailmaa. Painon prosessi muuttaa prepress-vaiheessa RGB-kuvat CMYK-muotoon. Tarkista nämä tiedot aina mediakortista ja vältyt yllätyksiltä!
Eri painopapereille on olemassa erilaisia väriprofiileja. Huomio tämä, sillä kansipaperi on usein erilaista kuin sisäsivujen paperi, jolloin saatetaan käyttää kahta eri profiilia. Profiilit määrittävät kokonaisväripeiton, värien tason tietyille papereille juuri sopiviksi. Tällöin pystytään parhaiten takaamaan tasalaatuinen painojälki joka tuotteessa kuvien osalta.